Det fedeste år

29.000 unge begynder hvert år på efterskole. Vi har fulgt Linnea og Andreas igennem hele sidste skoleår. Læs om deres op- og nedture, mødet med værelseskammeraten, konflikter og meget mere her

Tekst: Marie Enevoldsen og Torben Elsig-Pedersen,
journalister, redaktionen@magasinhuset.dk

Gry Linnea Nielsen og Andreas Hvidberg

Søndag den 12. August sidste år cyklede 16-årige Gry Linnea Nielsen mod sin nye efterskole. Ved sin side havde hun sin mor på en Christianiacykel, tæt pakket med datterens bagage. I to år havde Gry Linnea – i daglig tale blot kaldet Linnea – ventet på lige netop denne dag. For hun havde lige som mange andre unge ventet på det år, hvor hun skulle gå på efterskole. Vi har fulgt Linnea og hendes klassekammerat Andreas Hvidberg igennem hele sidste skoleår. Du kan her følge med i nogle nedslag om, hvordan det har været at leve på en efterskole, tæt sammen med andre unge, igennem et helt skoleår.
Men først begynder vi ved slutningen af skoleåret……..:

“Man kan vel nærmest sige,
at man får mulighed for at
genopfinde sig selv.”
Gry Linnea Nielsen

Begyndelsen af skoleåret:

»Jeg var så klar på at begynde. Jeg havde været skrevet op længe, og jeg havde siddet og ventet hele sommerferien, efter jeg havde afsluttet min 9. klasse. Så jeg glædede mig ekstremt meget til at møde min roommate og min kontaktgruppe,« fortæller Linnea, da vi første gang møder hende ti dage efter første skoledag sammen med klassekammeraten Andreas Hvidberg

Hvorfor efterskole?

Selvom de to er havnet på samme skole, i samme 10. klasse, har deres veje til efterskolen været forskellige. Mens Linnea i mange år har været klar over, at hun ville på efterskole, så det anderledes ud for Andreas.

»Jeg troede egentlig, at jeg skulle på gymnasiet, og jeg var i gang med at kigge på forskellige skoler. Men så sagde både min far og nogle andre nære familiemedlemmer, at efterskole, er fedt! Dem, der havde prøvet det, anbefalede det – og dem, der ikke selv havde været på efterskole, sagde, at de ærgrede sig over det. Så jeg tænkte okay, lad mig give det en chance,« forklarer Andreas

Hej roommate

Når man spørger de to klassekammerater, hvad de især husker fra den første dag, svarer de entydigt: Mødet med deres roommate.

»Det var lidt nerve-wrecking, for man ved jo ikke, hvem der kommer ind af døren. Min roommate kommer fra Færøerne, så hun var der heller ikke på nye elevers dag, så jeg havde aldrig mødt hende før. Først var det akavet, og det var mest vores forældre, der talte på den der meget mor-agtige måde. Men vi fandt på plads, fandt vores skabe og begyndte at indrette os og tale lidt. Og så det var faktisk rigtig rart at finde ud af, hvem jeg skulle bo sammen med. Det var det første skridt mod at flytte rigtigt ind,« siger Linnea.

På Andreas’ værelse gik det også godt, faktisk mener han selv, at det første møde “kørte super glat”. Snakken gik nemlig fint, og mødet med den nye roommate gav ro i maven.

»Han havde orden i sit udseende, så jeg tænkte: Han har styr på sig selv, så det kan umuligt være helt galt, lige meget hvor forskellige eller ikke forskellige vi er,« fortæller han.

“Du skal selv sørge for ting.
Er dit tøj beskidt, så vask det selv.”
Andreas Hvidberg

Stor omvæltning

Mødet med værelseskammeraten var kun et af mange nye møder på efterskolen, men selvom Andreas og Linnea husker den første tid som hektisk og lidt overvældende, nød de begge introugen.

»Det var fedt hver eneste gang, du mødte en ny person, hvilket var hele tiden, for alle var jo nogen, du ikke havde mødt før. Det var helt vildt at møde så mange nye mennesker på så kort tid. På den her halvanden uge har jeg lært godt 70 mennesker at kende. Og de fleste er virkelig rare, interessante og søde,« siger Andreas, som bakkes op af Linnea:

»Det overraskede mig, hvor hurtigt man kommer tæt på folk. Man er sammen hele tiden så intenst, så efter halvanden uge har man allerede fundet mennesker, man er tryg ved og tæt på.«

Især Andreas nød den travle opstart. Han var nemlig træt af den lidt kedelige hverdag derhjemme.

»Da jeg gik i folkeskolen, var undervisningen generelt – for mig i hvert fald – meget tung, og så havde du din fritid, hvor du skulle finde på et eller andet at fylde den ud med. Men her sker der en hel masse. Det sker bare bum-bum-bum, den ene spontane ting fører til den anden, og når dét ikke sker, er der et eller andet stillet op, som skolen har fundet på i forvejen,« fortæller han.

Få uger inde i skoleåret

En ny hverdag

Kort inde i efterskoleopholdet er det da også tydeligt for begge elever, at det bliver en helt anden oplevelse at gå i, ikke mindst fordi undervisningen er anderledes.

»Selv de boglige fag – man kan tydeligt mærke, at man er på en kreativ skole. I danskfaget skal vi ud og gå tur og sanse. Man kommer jo også tæt på lærerne, så det bliver meget federe at have undervisning,« siger Linnea, som desuden er meget lettet over, at det har været så nemt at komme ind på de andre elever.

»Der kan hurtigt komme de der teenagegrupperinger, men det synes jeg faktisk overhovedet ikke, at der er her. Det er også fedt, at du har kontaktgruppen, hvor du ved, at du passer ind, og du kan være hjemme og tryg i,« understreger hun.

Selvom introugen var fed, er både hun og Andreas dog glade for, at hverdagen så småt er i gang.

»Man vil jo gerne være den bedste version af sig selv – 24 timer i døgnet. Og det er rigtig svært at gå ind og lægge sig, for du kan høre, at der sker noget alle steder på skolen, og folk bliver bedste venner. Så man tænker, hvis jeg går ind og lægger mig en halv time, går jeg glip af noget,« siger Linnea og griner.

»Men det er ret sjovt at se, hvordan energiniveauet er skiftet. Fra den søndag, hvor folk kom, til nu,« påpeger Andreas.

Høj energi eller ej, så er de to elever enige om, at efterskolen er alt, hvad de drømte om, og mere til.

»Det overgår enhver fantasi. Det er meget federe, end jeg kunne forestille mig – på alle punkter,« siger Andreas.

Efteråret 2019

Linnea Nielsen og Andreas Hvidberg er enige: Ferien i uge 42 var en bittersød oplevelse. De havde begge to svært ved at undvære deres nye venner, men samtidig gav efterårsferien også tid til at fordøje de mange indtryk fra efterskoleårets to første måneder.

Brug for at geare ned

»Ferien var ren afslapning, for jeg skulle lige geare ned – lige bearbejde alt det, der er sket, og tænke lidt over det,« siger Andreas og uddyber:

»Der er virkelig mange indtryk i dagligdagen. Specielt når man lige er startet, og jeg er en type, der godt kan blive overstimuleret. Det havde jeg ikke tænkt over, inden jeg startede på efterskolen, for jeg kan rigtig godt lide det sociale, og jeg søger hen imod det konstant. Men det kan altså godt – helt uden at jeg opdager det – blive for meget. Og det var det, der var sket inden ferien.«

Netop derfor synes Andreas, at efterårsferien er en god ting. Men selvom han nød at slappe af, kunne han ikke lade være med at tænke på alle de nye venner.

Savnet fyldte også hos Linnea, som brugte ferien anderledes aktivt, blandt andet på en tur til Berlin sammen med en gammel veninde.

»Det var rigtig hyggeligt, men der var mindst 20 forskellige personer, jeg tænkte på i løbet af ugen. Det er sjældent, at man oplever, at man savner så mange mennesker på én gang.«

 ”Det overgår enhver fantasi.
Det er meget federe end
jeg havde forstillet mig.”
Andreas om det at gå på efterskole

Ny roomie

Både Linnea og Andreas sætter det sociale på efterskolen allerhøjest. De nyder at dyrke nye venskaber og har allerede fået flere tætte venner.

»Folk her på skolen kender dig på en anden måde, end vennerne fra din tidligere skole gjorde – fordi man er så meget og så tæt sammen. Det er de små ting, der betyder mest. En gåtur i byen, et brætspil i stuen og den slags. Det er det, der gør forskellen,« forklarer Linnea.

LÆS OGSÅ: “Meget ændrer sig, når du tager på efterskole”

Alligevel har den første tid på efterskolen budt på sociale udfordringer for begge to. Linnea måtte blandt andet sande, at hun og værelseskammeraten ikke gik i spænd. De to havde meget forskellige rytmer og tilgange til hverdagen og reglerne på efterskolen, og derfor lavede skolen et værelsesbytte efter ferien, således at Linnea skulle dele værelse med en helt ny elev.

»Det er en rigtig god løsning for alle, at vi rokerede værelser. Der er ikke dårlige vibrationer imellem mig og min gamle roommate, for vi har begge to accepteret, at det ikke fungerede. Så nu kan vi se hinanden på gangen og smile til hinanden og sige hej,« siger Linnea.

Problemer skal løses hurtigt

Ifølge hende og Andreas er det altafgørende, at man snakker sammen, når der opstår problemer.

»Kommunikation er simpelthen det vigtigste, når det kommer til ens roomie,« siger Andreas.

Men det er ikke kun på værelserne, at man kan få brug for at snakke om tingene. Selvom Andreas trives godt med de fleste, har han også oplevet, at det tætte efterskoleliv kan byde på udfordringer.

»Jeg var indblandet i et lille drama, hvor der var nogle rygter. Men det løste vi ret hurtigt, for det gad jeg simpelthen ikke. Der var nogle andre, som fortalte historier om mig, der ikke var helt sande. Der blev sagt nogle ting, som godt nok passede, men som blev taget ud af kontekst, så det gav en helt anden mening. Det var nogle ret personlige ting, jeg havde sagt, og så havde de fortalt det videre, selvom det egentlig var en hemmelighed,« fortæller Andreas.

Heldigvis er trådene for længst redt ud, fordi Andreas hurtigt tog konflikten op. Og både han og Linnea er nu ved at finde de venner, som de er tryggest ved.

En mørk vinter

»Der sker så meget her på efterskolen, at man glemmer, der er en verden udenfor. Det er helt fantastisk,« fortæller Andreas.

»Her er så meget man gerne vil være en del af , men det kan være svært at optage det hele og få kvalitet ud af det, hvis man kører på højt niveau hele tiden,« erkender Linnea og minder derfor om, at det er vigtigt at tage sig tid til at slappe lidt af ind i mellem. For det kræver overskud at få det hele med.

Men den mørke vintertid har været lidt hård ved de to elever, og engang i mellem kunne de godt savne lidt privathed og hjemmets faciliteter.

»Man kan godt savne at have sit eget køkken at gå ud i, en ordentlig computer, et godt fjernsyn og en bedre seng,« lyder det fra Andreas, hvis han bliver bedt om at nævne nogle bekvemmeligheder, han kan savne under efterskoleopholdet. Derfor tænker han også tilbage på vinterferien som et dejligt afbræk, hvor det var muligt at få tanket lidt energi op.

Den mørke tid har været hård ved de to elever.

Foråret lyser ind

»Men i dag skinner solen, jeg blev vækket ved at der trængte lys ind i værelset, det giver ny energi,« siger Andreas.

Det gode teamwork

Linnea supplerer, at månederne fra jul til vinterferien også var en tryg tid, hvor fællesskabet fik lov til at udvikle sig på en ny måde. Alle elever deltog i et stort fælles projekt, som mundede ud i en forstiling om de syv døssynder. Mange fag var inddraget i projektet og alle elever havde forskellige roller både på og uden for scenen.

Det gav et helt fantastisk godt teamwork, fortæller Andreas, som lagde mærke til, at alle var meget opsatte på at bidrage til det fælles projekt. Linnea stemmer i:

»Ja, vi kom til at arbejde sammen på en helt anden både, for når alle var pressede i deres opgaver, blev det nødvendigt at hjælpe hinanden, og vi kom til at snakke med nogle af de mennesker, man ikke snakkede med før. Det at løfte en stor opgave sammen gør, at alle hjælper til og bidrager. Man kommer på den måde til at føle sig uundværlig i det fælles projekt. Det er helt fantastisk at arbejde med noget, hvor alle har det samme perspektiv,« siger Linnea.

Andreas bemærker, at alle er klar til at hjælpe hinanden, når skolen kører store, fælles projekter.

»Hver gang nogle er færdige med en opgave, spørger de, om de kan hjælpe. Alle stiller sig til rådighed for at det skal lykkes,« forklarer han.

Et kreativt år

Efter teaterprojektet er eleverne tilbage i nogle mere skoleprægede rutiner. De går begge i 10. klasse og tænker mest året som en mulighed for at få lov til at udfolde sig på nye måder.

»Jeg havde nok på forhånd forventet et højere niveau i de boglige fag. Mængden af boglige timer er lav, og jeg føler ikke, jeg bliver udfordret så meget i de boglige fag, men til gengæld lærer vi meget i de kreative fag og processer. Lærerne holder os på tæerne hele tiden. Jeg er glad for et år, hvor jeg kan få lov til at præstere i de mere kreative fag,« siger Linnea.

Andreas har ligeledes haft god gavn af at udforske sig selv og sine interesser:

»Lærerne sætter et højt niveau i de kreative fag. De udfordrer os til at se ting fra nye vinkler,« fortæller han

»At få lov til gennem to og en halv måned at fordybe sig i maleri, ja nærmest gå amok i maleri, er bare fedt. Det er sjældent, man får mulighed for at prøve at investere så meget i bare en ting. Det har jeg aldrig prøvet tidligere,« fortæller han.

Udforsker sig selv

For Linnea har det bl.a. handlet om at udforske sig selv til at blive en bedre fotograf. Og det handler ikke kun om lukkertid, blænde og lysforhold.

»Jeg er blevet udfordret på, hvem jeg er som fotograf, og hvad jeg gerne vil vise. Når man er i et trygt rum som efterskolen, er det muligt at komme ud af komfortzonen og udforske sin stil, og hvad man vil fortælle. Det sker både i fagene med lærerens hjælp, men også i samtaler med de andre elever og i kontaktgruppen,« fortæller Linnea.

Skoleårets sidste måneder

I det hele taget står den personlige udforskning og modning højt hos de to elever.

»Jeg er blevet meget mere moden i det her år. Jeg har lært mig selv at kende på en helt anden måde, fordi der har været et rum af tolerance, hvor jeg kunne udfolde mig. Der er plads og tolerance til at lære og udvikle sig. På en efterskole bliver du ikke holdt i hånden hele tiden. Du kastes lidt ud på dybt vand, men får du brug for støtte, står både venner og lærere parat til at guide dig,« siger Linnea.

Lærer at tage ansvar

Andreas bemærker, at det at være på efterskole stiller nye krav om at tage ansvar.

»Du skal selv sørge for ting. Er dit tøj beskidt, så vask det selv. Har du behov for at hygge med vennerne, så skal du selv få det arrangeret. Du skal hele tiden selv tage nogle skridt. Samtidig er det at starte på efterskole en mulighed for en helt frisk start, hvor du kan begynde på en frisk,« siger han og fortsætter:

»Du kender ikke nogle, så tavlen er ren, og du kan starte dit sociale liv forfra. Efterskolen er en god ramme, hvor man kan prøve sig selv af,« siger han og kigger spørgende på Linnea. Hun kigger eftertænksom tilbage:

 

 

 

Skriv et svar